Recenzia knihy – Maria Navarro Skarangerová – Napořád Emily

„Tí najúžasnejší ľudia, ktorých poznáme, sú tí, ktorí poznajú porážku, poznajú utrpenie, boj a stratu. A z tých najväčších hĺbok našli cestu späť.“

Elisabeth Kübler-Ross

Linda Wooten sa o materstve vyjadrila, že byť matkou je neustálym učením sa o vlastnej vnútornej sile. Sile, ktorá sa objaví v okamihu, keď sa môžu vynoriť myšlienky o slabosti, neschopnosti, ako aj nepripravenosti ustáť novú životnú etapu. Presne v tej chvíli sa zjaví ako jasný záblesk. Pocit, ktorý v kútiku duše našepkáva nevzdať to. I keď úplne sama. Slobodná matka. Označenie, ktoré v sebe mnohokrát môže ukrývať negatívne konotácie. Vnútorný žalár, stiesnenosť pocitov, ktoré môžu vyústiť v nečakanej chvíli a nestriehnutom okamihu až do popôrodnej depresie. S tým súvisiace obavy, ako čeliť životným okolnostiam, keď sa v istom momente ocitnete v bezútešnej situácii, s ktorou ste tak celkom nepočítali. O to viac, ak vaše zázemie nie je idylické a vy sa strácate v predstave, ako by mala skutočná rodina vyzerať. Nórska spisovateľka Maria Navarro Skarangerová v knihe Napořád Emily rozpovedá príbeh ženy, ktorú opustil muž v čase, keď bola v očakávaní a viere, že našla pravú lásku.

„Možno si myslíte, že Emily je silná a výrazná ženská postava, ale nie, Emily je slabá, slabučká, ako na tele, pretože je tehotná, lýtka ma tenké, tenučké, hlavu skláňa únavou, tak na duchu, ten vyteká, teraz doslova preteká, a preto jej Marewan v práci prisunul stoličku.“

Kvôli bolestiam panvového dna musí Emily v práci takmer počas celého dňa sedieť. Je vo svojom svete, pretože sníva s otvorenými očami. Pôsobí dojmom, že nerada vidí zákazníkov. Po tom, čo ju Pablo opustil, vnímala vo svojom byte iba prázdnotu, ktorá ju doháňala k siahodlhým myšlienkam a uvedomeniu, kde bude vyrastať jej dieťa.

„Je jej vnútorný svet o toľko väčší než ten vonkajší?“

Slobodná matka – po troch kontrolách v zdravotnom stredisku v neprítomnosti otca pôrodnej asistentke nezostáva nič iné, než napísať toto označenie do kolónky „ostatné informácie“. V priebehu týždňa pribrala Emily niekoľko kilogramov na váhe, čo značilo, že ak by jej tehotenstvo prebiehalo týmto spôsobom aj naďalej, bolo by nevyhnutné vyvolanie predčasného pôrodu.

„Je možné, že sa výber muža dedí, je možné, že si Emily vybrala zle, pretože si predtým zle zvolila jej matka?“

Keď sa matka Emily snažila rozpamätať na obdobie tesne po pôrode, takmer nič si nevybavovala. Všetko akoby bolo zahalené temnotou, vo vzduchu visela otázka popôrodnej depresie. Otec bol pre Emily skôr okrajovou postavou, pretože ho nikdy vlastne nepoznala. Ako dni plynuli, obdržala Emily bielu obálku s predvolaním na políciu kvôli Pablovi. Na policajnej stanici mala popísať svoje prvé stretnutie s Pablom. A svojím spôsobom začala postupne rozprávať príbeh svojho života.

„Niekedy sa láska objaví plíživo a niekedy zasa ako blesk z čistého neba, medzi tým nedokáže Em rozlíšiť.“

Emily si priala byť iba milovaná. Nevedela však čo pre ňu láska znamená. Jej matka si bola vedomá toho, že otec v jej živote bol veľkou neznámou. Tak isto vedela, že časom bude mať Emily množstvo otázok. Nemilosrdných otázok. Nemyslela si, že by sa minulosť niekedy mohla zopakovať.

„Niekedy matku zachváti tak silný strach, že nevidí žiadne východisko a musí si ľahnúť na zem. O niektorých veciach matky nikdy nesmú nikomu povedať ani dať najavo, napríklad ako pred desiatimi rokmi žehlila dcére svetre a nohavice, pretože sa bála, aby ju niekto nenahlásil na sociálku.“

Ubehlo viac než pol roka od okamihu, kedy Emily pocítila, že je tehotná. Skôr to bolo možné opísať ako vibrácie, drobné chvenie. Počas pôrodu sa neubránila myšlienkam na Pabla. Prehrávala si okamihy, ktoré spolu strávili, rovnako jej myseľ zablúdila k tomu, že určite už je s niekým iným.

„Teraz nastal čas, aby začala dochádzať do popôrodnej podpornej skupiny, dlho sa tomu snažila vyhnúť, dokonca sa ani nezapísala na príslušný zoznam pre novopečené matky stretávajúce sa v zdravotnom stredisku, preto ju zaskočí, keď sa dozvie, že jej volali.“

Dni postupne ubiehali. Emily si začala uvedomovať pri pohľade na svojho syna, že časom bude klásť otázku, prečo nemá otca. Taktiež ju prepadla myšlienka, že vlastne ani sama nevie, akú rolu zastáva v živote „otec“…

Román Napořád Emily vykresľuje temnejšiu, nie tak pôsobivú stránku života v Nórsku. Nekompromisne vyobrazuje svet ženy, ktorá zostane zrazu zo dňa na deň odkázaná sama na seba a svoje ešte nenarodené dieťa. Emily je postavou, ktorá sa vo svojom svete postupne stráca. Odmalička absentujúca postava otca má neskôr za následok to, že Emily nemá ani len poňatia o tom, ako vnímať otcovskú postavu v živote jej syna Liama. Je utiahnutá, bez ambícií. Neprejavuje ani záujem o ľudí, ktorí sa jej snažia podať pomocnú ruku. Emily napriek tomu, že Pablo bol jej prvou a jedinou životnou láskou, odmieta jeho účasť v synovom svete. Premieta si mysľou, čo môže vniesť do jeho života otec – kriminálnik. Spočiatku opantaná ilúziou a slovami o spoločnej budúcnosti – keď ju vnímal ako svoju trofej, neskôr prebudenie do reality, ktorá od rozprávky o šťastnom vzťahu, mala nesmierne ďaleko. Jedným z tých prebudení bolo aj fyzické násilie, ktoré sa snažila ospravedlniť i sama pred sebou. Maria Navarro Skarangerová poukazuje aj na paralelu vzťahu rodičov Emily. Je možné, že minulosť sa opakuje, len v novom šate? Dá sa ešte zvrátiť? Keď teraz premýšľam o tejto knihe, neubránim sa dojmu, ktorý vo mne zanechala. Ak by som to mala vyjadriť jednou vetou, povedala by som, že je to príbeh, ktorého autenticita srší z každej stránky. Román o slobodnej matke v už navždy neslobodnej situácii. Čo je prekvapujúce, že autorkin štýl písania a ponímania príbehu nevykazuje známky depresie, úzkosti a márnosti zo života. Kniha Napořád Emily vám otvorí dvere do životov ľudí, žijúcich na pokraji chudoby. Pracujúcej chudoby. Ľudí, ktorých sa nikto nikdy nepýta, či a ako zvládnu svoje súkromné bitky a príkoria. Avšak každý deň im svitá nová nádej. Príležitosť, urobiť čosi inak. Pokiaľ sme nažive, pokiaľ máme možnosť každé ráno otvoriť oči a obrátiť ich smerom k slnku, máme toho viac, než si myslíme. A preto, ak sa jedného dňa ocitnete na pokraji temnoty, naučíte sa vážiť si všetky tie drobné okamihy, ktoré prežiaria vašu dušu. Pocítite v sebe teplo a vďačnosť za život v celej jeho plnosti.

„Len so skutočnou láskou a súcitom môžeme začať napravovať to, čo je vo svete rozbité.“

Steve Maraboli

Vydavateľstvo: Host